2010.09.09. 18:56

 

Karcagi-Fekete István

 

Szabadság madara

 

 

Szabadság madara!

Sóhajtás egy szépen csillogó

rózsaszín boldogság után,

vágyni, vágyódni, vágyakozni

egy földöntúli érzés felé.

 

Szerelem!

Sóhajtunk és eladjuk lelkünket.

Odaadjuk a csábítás és szépség

hercegnőjének,

aki tüzesen legyűr a porba,

s elveszi eszünket, testünket…

 

Hmm!

Bolond, aki lyukas kupából kortyolja a kéjt!

Igen,

bitang menet ez nemiségünknek!

 

Mégis,

kell tartozni valakihez, ha mások

el is hagynak, s érzed, ő is elhagy.

Kell hinni valakiben, benne, akkor is

ha százszor belehazudott szemünkbe.

El kell kötelezni magunkat valakivel,

ha őt hisszük igazinak,

de nem dobban érte szívünk.

 

Ez mind nemiségünk, létünk,

s szükségleteink csapdája;

biztonságot, szeretetet kapni, önző módon.

***

A bejegyzés trackback címe:

https://koltoiszabadsag.blog.hu/api/trackback/id/tr562284125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ptimar 2010.09.09. 21:28:41

Pistikém ez nagyon nagy!!

Jackson

Biteburg Ménrót 2011.04.30. 03:01:54

Fekete István Szabadság madara... című versének elemzése

A középiskolai magyar érettségi kifejtendő feladatainak eleddig méltatlanul mellőzött műremeke a tárgyalt költemény. Mellőzöttségének oka elsősorban ismeretlenségében keresendő, hiszen a kodifikált irodalomtudomány figyelme eleddig nem terjedt ki az alternatív közlési forrásokra, így a blogbejegyzésekre sem.

Pedig számos, a szakbarbarizmust és annak mintegy szakmailag introvertált sajtóját figyelmen kívül hagyó, valamint ennél fogva annak esztétikai röghöz kötöttségét negligáló fiatal költő tűnt fel a színen az internet térnyerésének következtében. Tevékenységük tudatosnak tetszik, bár néhányan szeretnék rájuk húzni a tudatosság nélkülözésének és eszközbeli szűkösségének (talán közhelyességének) vádló vizes lepedőjét. A szemellenzős esztéták csupán azzal nincsenek tisztában, hogy az individuum immár korlátlan térnyerésének köszönhető az a fellendülés, amely alkotóinkat félelem nélküli önkifejezési vágyra sarkallta, vagyis pont az a momentum, amely miatt a maga idejében (el)hallgatásra ítéltetett például egy József Attila is!
Pedig kitaszítottságában, magára hagyatottságában és az ebből származó lélekmarcangoló tusák lírai kivetítésében rengeteg szimiláris vonás található tárgyalt költőnk és a Baumgarten-díjas kozmikus poéta között. De ugyanígy rokonítható Fekete István költészete a szintén az egyszerű nép köréből származó, s annak közös hangjával azonosuló Koszpek Ferenc verseivel (www.koszpekferenc-versek.gportal.hu/gindex.php?pg=4402649), vagy az egyelőre magát Tollhegy néven aposztrofáló ismeretlen művész alkotásaival is (tollhegy.gportal.hu/gindex.php?pg=13095281&nid=5876329).

Fekete irodalmi előzményeiként szintén megemlítendők a romantikus-népies stílus elegyét a maga individuumába importáló Szabolcska Mihály népies költészetének stilisztikája, valamint a költőre ható poszt-coelhikus (esetenként poszt-müllerikus) jótékonyan moralizáló hatások, de meglepő módon a posztmodern "kiszólások" dzsungelei, azonban mélyükben mégis esszenciálisan Ady-i és József Attila-i vonásai is.
Jellegzetesen posztmodernnek tekinthetők a "csetnyelv" révén alkalmazásba vett kiszólások ("Hmmm..." "Hát igen!" "Mégis!"), melyek egyrészt meghökkentő hatásuk miatt kizökkentenek a gondolatmenetből, azonban józan visszafogottságukkal sokkal inkább asszociálnak az Ady Endre és József Attila lelkéből feltörő indulatos odamondásainak extrém reminiszcenciáira. A puritán egyszerűséggel odavetett indulatszók viszont nem extroverziót és a cselekvés azonnali szükségességét sulykolják az olvasóba, hanem sokkal inkább eltöprengést, marcangoló rágódást sugallnak.

A mű szempontjából jogosan, hiszen a Szabadság madara... című vers témája a szabadság és a kötelmek archaikus disszonanciájának modern korra vetített taglalása egy olyan egészen egyéni hangvételben, amelyhez csak a költő személyiségének pszichológiai feltérképezése deríthetne fényt. Erre nem is vállalkozhatunk, mivel csupán fogódzóink vannak. Első, felületes átolvasásra egy személyiség- és önképzavaros művésszel van dolgunk, azonban ez a tárgyalt alkotás szempontjából inkább tűnik erénynek, éppen nonkonformitása okán. Mindamellett nem tesszük le a garasunkat egyetlen személyiségelemző iskola metodikája mellett sem, mivel eleve holisztikus szemléletmódra törekszünk. Annyit megkockáztathatunk talán, hogy költőnk egyáltalán nem neurológiai kóreset, sokkal inkább felel meg a maga neurotikus lényét a külvilág meg-nem-értésébe fojtó artisztikus típusnak. Egyszerűbben szólva: Fekete az érzékeny költő lelki benyomásait feszíti a végső határokig, hangjában az időnként magányában elmélkedni vágyó egyszerű lélek bonyolultnak ható rezonanciája csendül.

Ebből kiindulva érthető csak igazán a repetíciót követő felsóhajtás ("Ó") jelentősége, majd a költő belemerítkezése a költemény folyamán egyre jobban kibomló egyszerre sajátos, egyszerre poszt-romantikus coelho-esztétikába.
Coelho és Szabolcska Mihály eszköztára meglepően hasonló: utóbbi szűkebb etnikai keretből meríti népi(es) életbölcsességeit, előbbi pedig ezoterikus szentenciákból építi fel mondanivalóját, éppen ezért tekinthetjük Fekete költeményét a kettő univerzális kohéziójának.
"Bitang menet ez nemiségünknek." - használja Fekete a jellegzetesen magyar népi jelzőt, majd vonja le a konzekvenciát, átadva magát a teljességre törekvő stílusnak: "Ez mind nemiségünk, létünk, szükségleteink csapdája: (...)". Ebből is látszik, hogy a szűk és tág mind autonóm, mind heteronóm szinten jelentkezik, vagyis Fekete, a látszattal ellentétben mégsem személyiségének látszólag korlátolt jegyeit tolja az olvasó elé, hanem egy trükkös trüvájjal egyetemes méretűvé bővíti azt.
A szűkösség és tágasság pszichoszexuális jelentősége mellett sem mehetünk el szemlehúnyva. Ugyanis a kozmikus motívum mentén hétköznapi szomatikus benyomásainkhoz jutunk el: nevezetesen a vagina egyszerre szorító, egyszerre tágas és befogadó mivoltáig.

Mint ahogyan József Attila is folyamatosan apakomplexusban szenvedett (elég erre példaként felhozni az unásig ismert Thomas Mann üdvözlését, vagy akár a Juhász Gyulához írt szonettkoszorúját), Fekete is lelke mélyén vágyik egy vezérlő elvre, amely egyéni életében képes legyűrni saját személyisége mesterkélt felduzzasztásából eredő ál-öntudatát, mindezt persze úgy, hogy közben fenntartja autonóm létezésének létjogosultságát, mint valóban egyéni hangon megszólaló költő. Ez a vezérlő elv, nem meglepő módon egy apa- és anyatulajdonságot egyaránt magában hordó nőben ölt testet, akire - életművének és életének hiányos ismereteire hagyatkozván - még nem ismerhetünk rá. Annyi azonban sejthető, hogy a Múzsa egyénisége és testmérete egyaránt kiterjedt: utalnak erre a kozmikus metonímiák ("Földöntúli"), az oximoronok (hercegnő <-> legyűrés) - ez utóbbit fizikálisan is nehéz elképzelni egy törékeny hercegnő-idol mentén, sokkal inkább egy ősvénuszi testes női attribútum megfelelői lehetnének. S hogy mindeme fizikailag is tömény benyomásokat a költő a szabadság madarával azonosítja, amely légiesen szárnyal, a legszebb ellentmondásos archetipikus hagyományokat eleveníti fel egészen a homéroszi Thétisz óta.

Összegezve, a kortárs magyar netköltészet remekével állunk szemben. Egy olyan inspiratív népi műalkotással (népköltészet alatt értve a modern folklorisztika felfogását, amely ebbe a körbe utalja nem csupán a paraszti szájhagyományt, hanem a vele egyenrangúnak tekintett internetes, írásbeliség-szóbeliség határán álló több mint tízéves tradíciót is), amely hatását tekintve a későromantikus szabolcskai kliséktől a József Attila-i és Ady-i bensőséges hangvétel legkiválóbb pillanatait elegyítve jut el a Paulo Coelho-i általános érvényű szentenciákig. S ami a legjelentősebb: belevegyítve mindezeket a korunk emberének emocionálisan labilis lelkivilágát megjelenítő Fekete István-i költészet folyamatosan fortyogó üstjébe.

empiri 2011.05.02. 21:07:39

Köszönöm a kimerítő verselemzést, profi munka.
Ha gondolod a blogomra teszek fel részletes önéletrajzot, de Ady és József Attila terén nem tévedtél, tényleg a példaképeim, mint Petőfi is.
Lenne egy kérdésem?
Fekete István "Empityu"

Biteburg Ménrót 2011.05.02. 22:26:11

Az önéletrajz természetesen sokban segíti mind az esztétát, mind az egyszerű olvasót, ezért ne késlekedj.
Természetesen, lehet egy kérdésed, de akár több is.

empiri 2011.05.05. 15:57:52

@Biteburg Ménrót:
Szia, természetesen már írom a részletes önéletrajzom, még kérek egy kis időt.
Kérdésekkel kapcsolatban rólad érdeklődnék:
Te írsz-e verseket, hol és mit dolgozol?
Esetleg másképp is tudunk-e beszélni?
Msn-en, skype, facebook?
Nekem kellene segíteni, hogy esetleg tudsz-e,
olyan netes irodalmi honlapot ahová fel tudnám tenni a verseim, az ismertség miatt?
És olcsó könyvkiadót, mivel gondolkoztam kiadok egy verses kötetet, de nincs ehhez sok pénzem.
Sajna szociális munkásként dolgozok a fővárosban és nem vagyok nagyon megfizetve.
Segítségedet előre is köszönöm.
Fekete István
süti beállítások módosítása